|
|
HR - de menneskelige ressursene er viktige suksessfaktorer i en bedriftsorganisasjon og/eller organisasjoner i offentlige virksomheter. Dette for å lykkes i dagens konkurranse- og servicesamfunn.
Som leder har du ansvaret for å utvikle og tilpasse dine menneskelige ressurser du har ansvaret for.
En enkel definisjon av begrepet HR:
Alle aktiviteter som omhandler planlegging, anskaffelse (rekruttering), utvikling og avvikling av menneskelige ressurser i organisasjoner (ref. Bård Kuvaas)
Riktig og god håndtering av bedriftens eller virksomhetens HR-innsats, er en av de viktigste kilder til lønnsomhet, god service og økt trivsel.
HR-aktiviteter spenner over et stort og vidt felt:
- Kartlegging av organisasjonens status – nå situasjonen
- Målinger av HR
- Forbedring og utvikling
- Rekruttering
- Medarbeiderens drivkraft – vekstsamtaler
- Teamarbeid
- Ledervurderinger og –utvikling
- Beslutningsmønster og –strategi
- HR strategi
|